Priveste pe fereastra celuilalt. Incearca sa vezi lumea asa
cum o vede pacientul tau.
Empatia este un subiect atat de la moda – barzi in voga
indruga tot felul de banalitati despre a te pune in pielea altuia – incat tindem
sa uitam de complexitatea procesului. Este extrem de dificil sa stii cu
exactitate ce simte celalalt; de cele mai multe ori nu facem altceva decat sa
ne proiectam propriile sentimente asupra celuilalt.
Cu multi ani in urma am citit un articol scris de Sandor
Ferenczi, un psihanalist exceptional, in care ii adresase urmatoarele cuvinte
unui pacient: “Poate m-ai putea sa-mi descopar unele dintre unghiurile moarte.”
Fiecare individ are o lume interioara diferita, iar stimulul
are o semnificatie diferita pentru fiecare. Psihoterapia este ca un test
Rorschach viu: pacientii proiecteaza in el perceptii, atitudini si semnificatii
din propriul inconstient.
“Introspectia este intotdeauna retrospectie.” (Satre)
Cred ca este ceva obisnuit ca terapeutul sa fie ajutat de
pacienti. Jung vorbea adesea despre eficacitatea sporita a vindecatorului
indurerat sufleteste. Sustinea chiar ca terapeutul lucreaza cel mai bine cand
pacientul ii aduce alinarea perfecta pentru durerea sa si ca daca terapeutul nu
se schimba, atunci nici pacientul nu se schimba. Poate ca vindecatorii
indurerati sufleteste sunt eficace pentru ca pot empatiza mai bine cu
nelinistile pacientului, datorita unei implicari mai profunde, personale in
procesul de vindecare.
Tine minte ca sub masca sexului se ascund de multe ori
nelinistile determinate de gandul mortii. Sexul este marele neutralizator al
mortii, antiteza vitala absoluta a mortii. Unii pacienti care sunt expusi marii
amentintari a mortii devin brusc exagerat de preocupati de ganduri sexuale.
Exista studii care demonstreaza importanta crescuta a sexului pentru bolnavii
de cancer. Termenul frantuzesc pentru orgasm, la petite mort (“mica moarte”), semnifica pierderea Eu-lui in
timpul orgasmului ceea ce elimina durerea pricinuita de izolare - solitarul “Eu”
disparand in contopitul “noi”.
Schopenhauer spunea ca Dorinta, generic, nu este niciodata
implinita – de indata ce o dorinta iti este satisfacuta, apare alta. Chiar daca
exista perioade foarte scurte de ragaz, de satisfactie, acestea se transforma
imediat in plictiseala. “ Fiecare viata omenesasca, spunea el, se agita incoace
si incolo intre durere si plictiseala.”
“Unii nu isi pot desface propriile lanturi, dar cu toate
acestea reusesc sa isi salveze prietenii.” (Nietzsche)
Suntem, in cel mai profund sens, responsabili pentru noi
insine. Suntem, asa cum spunea Satre, proprii nostri creatori. Prin insumarea
alegerilor pe care le facem, a actiunilor noastre sau a neputintei de a actiona,
in cele din urma ne cream pe noi insine. Nu putem evita aceasta
responsabilitate, aceasta libertate. In termenii lui Satre, “suntem condamnati
la libertate.”
Libertatea noastra merge chiar mai profund decat elaborarea
vietii individuale. Cu peste doua secole in urma Kant sugera faptul ca avem responsabilitatea
sa dam forma si sens nu doar lumii interioare, ci si celei exterioare.
Cunoastem realitatea exterioara doar asa cum este ea procesata prin propriul nostru
aparat neurologic si psihologic. Realitatea nu esre deloc asa cum ne-am imaginat-o
in copilarie: nu intram in (si nu parasim) o lume bine structurata. In schimb,
jucam rolul central in constituirea acestei lumi si o constituim ca si cum ar
parea sa aiba o existent independent.
Si relevanta partii intunecate a libertatii vizavi de
antietate si munca clinica? Putem gasi un raspuns privind in jos. Daca suntem
constructori promordiali ai lumii noastre, atunci unde este pamantul soid de
sub noi? Ce se afla sub noi? Desertaciunea, Das
Nichts, cum spun filosofii existentiali germani. Prapastia, abisul
libertatii. Si odata cu realizarea desertaciunii de la baza fiintarii apare
anxietatea profunda.
Contemplarea retrospectivaa vietii duse si acceptarea
responsabilitatii pentru ceea ce individul si-a facut siesi poate avea drept
consecinta un mare regret. Terapeutul trebuie sa anticipeze acest regret si sa incerce
sa il reformuleze. De multe ori ii indemn pe pacienti sa se proiecteze in
viitor si sa se gandeasca cum pot trai acum astfel incat peste cinci ani sa
poata privi inapoi la viata lor fara sa fie din nou coplesiti de regrete.
De se sunt deciziile dificile? Intr-un roman de-al lui John
Garner, Grendl, personajul principal,
ravasit de misterele vietii, merge la un preot intelept care pronunta doua
sintagme simple, cinci cuvinte terifiante: “Totul piere, alternativele se exclud.”
“Alternativele se exclud” – acest concept sta la baza multor
dificultati de ordin decizional. Pentru fiecare “da” trebuie sa existe si un “nu”.
Deciziile sunt dificile pentru ca obliga la renuntare. De-a lungul vremii
fenomenul acesta i-a preocupat pe cei mai mari ganditori. Aristotel si-a
imaginat un caine flamand incapabil sa aleaga intre doua portii de mancare la
fel de imbietoare, iar scolasticii medievali au scris despre magarul lui
Buridan, care a murit de foame intre doi snopi de fan ce miroseau la fel de
frumos.
“Crede-ma, omul renunta cel mai greu la ceea ce de fapt nici
nu isi doreste.” (Caderea- Camus)
Pentru ca plansul inseamna adesea patrunderea in lacasuri
mai profunde ale emotiilor, sarcina terapeutului nu este sa fie politicos si sa
ii ajute pe pacienti sa se opreasca din plans. Dimpotriva – ai putea dori sa-i
incurajezi sa patrunda si mai adanc. Poti pur si simplu sa ii impulsionezi
sa-si impartaseasca gandurile: “Nu incerca sa parasesti locul acela. Ramai
acolo. Te rog continua sa-mi vorbesti; incearca sa iti exprimi sentimentele in
cuvinte.” Sau poti pune o intrebare pe care eu o folosesc des: “Daca lacrimile
tale ar putea vorbi, ce ar spune acum?”
Nu imi place sa lucrez cu pacienti indragostiti. Poate din
invidie – mi-e dor si mie de vraja. Poate pentru ca dragostea si psihoterapia
sunt fundamental incompatibile. Un bun terapeut lupta cu intunericul si cauta
iluminarea, in timp ce dragostea romantica este intretinuta de mister si se
naruie cand este analizata. Detest sa fiu calaul dragostei.
Nietzsche, care, la scurt timp dupa ce “si-a venit in fire”
dupa o poveste de dragoste pasionala(dar casta) cu Lou Salome, scria: “Intr-o zi a zburat pe langa mine o vrabie,
si…am crezut ca vad un vultur. Acum intreaga lume este preocupata sa imi arate
ce mult am gresit – si exista barfe si prin Europa despre asta. Ei, cui ii e
mai bine? Mie, “acel amagit”, cum zic ei, care din cauza chemarii acestei
pasari am trait o vara intreaga intr-o lume inalta a sperantei – sau celor care
nu au niciun fel de amagire?”
Este mai avantajos sa te concentrezi pe starea de a fi
indragostit decat pe persoana iubita. Ceea ce este cu adevarat fascinant este
experienta, starea emotionala de a iubi, nu cealalta persoana. Sintagma lui
Nietzsche, “Iti iubesti propria dorinta, nu pe cel dorit” s-a dovedit adesea de
nepretuit in munca mea cu pacientii chinuiti de dragoste.
Am considerat intotdeauna foarte utila formularea lui Freud
ca visul imprumuta caramizile din care este construit, din reziduul zilei, dar
pentru ca imaginile sa fie suficient de importante incat sa fie incorporate in
vis, ele trebuie consolidate de ingrijorari mai vechi, pline de semnificatie,
incarcate de afect.
Este important ca terapeutii sa stie si sa le spuna
pacientilor ca exista o legatura importanta intre amintire si emotii. Amintirile
sunt mai puternice si codate mai profund in memorie daca sunt asociate cu o
emotie puternica.
Parintii reci din punct de vedere emotional, fara sa vrea
determina formarea conexiunilor din creierul copilului in asa fel incat
emisferele sunt separate, lasand copilul fara indicii despre emotiile lui.
Ai rabdare cu tot ce nu este rezolvat si incearca sa iubesti
chiar intrebarile (Rilke)
Ce-ar fi daca intr-o zi, sau intr-o noapte, s-ar furisa un
demon in cea mai singuratica dintre singuratatile tale si ti-ar spune: “Viata,
asa cum o traiesti acum si cum ai trait-o, va trebui sa o traiesti din nou, de
nenumarate ori; si nu va fi nimic nou in ea, fiecare durere si fiecare bucurie
si fiecare gand si suspin si tot ce este nespus de neinsemnat sau important in
viata ta se va intoarce la tine, in aceeasi ordine – chiar si paianjenul acesta
si lumina lunii printre copaci si chiar si momentul acesta si eu. Clepsidra eterna
a existentei se intoarce iar si iar, si odata cu ea si tu, bob de tarana!” Nu
te-ai arunca la pamant si nu ai scrasni din dinti blestemand demonul care a
vorbit astfel? Sau ai trait vreun moment extraordinar cand i-ai fi raspuns: “Esti
un zeu si nu am auzit niciodata nimic mai divin.” Daca ar pune stapanire pe
tine acest gand, te-ar schimba sau poate te-ar zdrobi.” (Nietzsche)
Mă numesc Elena Branko și iubitul meu s-a despărțit de mine acum 2 luni pentru că a simțit că îl înșel cu prietenul meu de sex masculin, am încercat să-i explic totul dar el și-a plătit urechile surde, am fost devastată emoțional pentru că iubeam el atât de mult până am văzut o postare pe internet despre DR DAWN ACUNA, care ajută oamenii să-și recapete iubitul pierdut, la început m-am îndoit că este adevărat pentru că nu am crezut niciodată astfel de lucruri dar am decis să încerc, am contactat-o și ea mi-a spus ce sa fac si am facut-o si apoi mi-a facut o vraja de dragoste, mi-a restabilit relatia in 48 de ore si iubitul meu a sunat si a implorat sa se impace din nou cu mine daca ai nevoie de ajutor in remedierea unei probleme intr-o relatie sau casnicie.
RăspundețiȘtergere*Daca vrei sa ramai insarcinata.
Dacă vrei să vindeci orice fel de boală.
*Dacă doriți să opriți avortul spontan.
*Dacă vrei să anulezi un blestem.
Și mai multe, contactați-o pentru ajutor: e-mail { dawnacuna314@gmail.com }
Whatsapp: +2348032246310